Gülay Ertunç

Gülay Ertunç

yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

Diyabet haftasındayız

A+A-

Bildiğiniz üzere Kasım ayının ikinci haftası bütün dünyada Diyabet Haftası olarak kutlanır. 14 Kasım Diyabet Haftası olarak belirli gün haftalar kısmında yerini almıştır.

Diyabet hepimizin bildiği adıyla şeker hastalığı Pankreastan salgılanan insülin hormonunun yetersizliği veya insülinin etkisine dokularda direnç olması sonucu kandaki şeker miktarının yükselmesi ile ortaya çıkan ömür boyu devam eden bir hastalıktır. Diyabet hastalarında kanda ki şeker düzeyi beslenme sürecinde yükselmeye başlar. Sağlıklı bir bireyde kana geçen şeker insülin hormonu yardımı ile hücrelere taşınırken, diyabet hastalarında insülin eksik veya etkisiz olduğu için şeker hücre içine giremez ve kanda ki miktarı yükselir. Diyabetin T1 ve T2 olmak üzere iki çeşit görülmektedir.

T1 diyabette pankreasta bulunan ve insülin üreten beta hücrelerinin zedelenmesiyle meydana gelmektedir. Hastalar, insülin yetersizliği olduğundan ömür boyu insülin hormonunu dışarıdan (enjeksiyon yoluyla) almak zorundandırlar. Genel olarak toplumdaki diyabet vakalarının yüzde10’unu Tip 1 diyabet vakaları oluşturmaktadır.

T2 Ailesinde diyabetli olanlar, şişman kişiler,4 kilodan daha ağır bebek doğuran kadınlar, stres altında yaşayan kişilerde diyabetin görülme riski daha yüksektir.

PEKİ DİYABETİN BELİRTİLERİ NELERDİR?

-Susama hissi ve sıvı alımındaki aşırı artış.

-Çok ve sık idrara çıkma

-İştah artışı

-Yorgunluk ve halsizlik

-Sık ve aşırı acıkma

-İstem dışı kilo kaybetme

-Bulanık görme

-Ayaklarda hissizlik veya uyuşma, karıncalanma gibi belirtileri ortaya çıkmaktadır.

Diyabet hastaları beslenmelerine çok dikkat etmeli. Sağlıklı beslenerek kan şekeri kontrolünü sağlamak için;

-Öncelikle kan şekerinizin hızlı bir şekilde yükselmesine neden olan şeker ve şeker içeren besinlerden, kilo almaya neden olacak ve kalp sağlığını olumsuz etkileyecek yağ ve yağlı besinlerin tüketimini minimum miktara indirilmelidir.

-Günde en azından üç öğün yenmeli,

-Öğünlerini her gün aynı saatlerde almaya çalışmalı,

-Beyaz ekmek yerine tam tahıl ekmeği, yulaf veya çavdar ekmeği tüketmeyi tercih etmeli,

-Öğünlerinde kuru baklagillere sıklıkla yer vermeli,

-Her gün pişmiş sebze ve salata tüketmeye özen göstermeli,

-Meyve suyu yerine meyve tüketmeli,

-Süt, yoğurt, ayran, peynir gibi kalsiyum kaynağı olan besinlere beslenmesine yer vermelidir.

Diyabet hastalığı günümüzde tedavisi mümkün fakat bu hastalığa sahip kişilerinde bilinçli bir şekilde mücadele ederek sağlığını koruyabileceği bir türdür. Sağlık her şeyden önce gelir. Bu yüzden bizde sağlığımıza dikkat edelim. Diyabetle mücadelede bilinçli olalım. Gerekeni yapalım. Herkese iyi haftalar diliyorum…

Önceki ve Sonraki Yazılar
Yazarın Diğer Yazıları

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.