Çıraklık eğitimi için yeni bir model geliştirilmeli

ANKESOB İşyeri Denetleme ve Danışmanlık Grupları (İDDG) Çalışmalarını Değerlendirme Toplantısı, Ankara Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği (ANKESOB) Toplantı Salonu’nda gerçekleştirildi.

Çıraklık eğitimi için yeni bir model geliştirilmeli
Yayınlanma:
Güncelleme:

ANKESOB İşyeri Denetleme ve Danışmanlık Grupları (İDDG) Çalışmalarını Değerlendirme Toplantısı, Ankara Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği (ANKESOB) Toplantı Salonu’nda gerçekleştirildi. ANKESOB'taki toplantıda, İDDG Üyesi Oda başkanları İşyeri Denetleme ve Danışmanlık Grubu çalışmalarında karşılaştıkları sorunları dile getirdi, sorunların giderilmesine yönelik çözüm önerileri tartışıldı. Toplantıda, Milli Eğitim Bakanlığı’nın, ilgili paydaşların görüş ve önerisini almadan “Çıraklık Sözleşmelerini” değiştirerek, İşletmelerde Meslek Eğitimi ve Çıraklık Sözleşmesi adıyla ‘Oda Onayı’ kısmını kaldırması, odaların çırak öğrencilerle ilgili sicil tutma işlemi ile birlikte çırak öğrencilerin takip edilme işlemini de ortadan kaldırdığını, bu durumun İşyeri Denetleme ve Danışmanlık Grubu çalışmalarına sekte vurduğu da dile getirildi.

ANCAK KİMSE ÇIRAK OLMAK İSTEMİYOR

Birlik İşyeri Denetleme ve Danışmanlık Grubu üyesi Oda Başkanlarının görüş ve önerileri ile çalışmalara yönelik değerlendirmelerini dinleyen ANKESOB Başkan Vekili Hüseyin Ar, “Çıraklık Eğitiminin zorunlu eğitim kapsamına alınması esnaf ve sanatkârlarımızın çırak ihtiyaçlarının karşılanmasında etkili olamamıştır. Çırak öğrenci açığımız maalesef karşılanamamaktadır. Herkes iyi usta bulamamaktan şikâyetçi, ancak kimse de çırak olmak istemiyor. Bu kısır döngüyü kırmak zorundayız” dedi. Konuşmasın sürdüren Ar, “Başarısız öğrencilerin Çıraklık ve Mesleki Eğitime yönlendirilmesi algısını ortadan kaldırmalıyız. Teknolojinin geldiği noktada özellikle imalat sektöründe yer alan meslek dalları için mutlaka alt yapısı güçlü öğrenciler mesleki eğitime yönlendirilmelidir. Çocuklarımız mecburiyetten çıraklık ve mesleki eğitime yönlendirilmemelidir. Çocuklarımız isteyerek, severek mesleki eğitime ‘bir meslek sahibi olacağım, ileride kendi işyerimi açacağım’ diyerek, koşa koşa gelmelidirler. Bizim de esnaf ve sanatkârlar olarak bu konuda eksikliklerimiz varsa onları gidermeliyiz. Bırakın meslek öğrenecek çırak öğrenci bulmayı, biz bu günlerde geleceğin mesleklerini, 10 yıl sonra hangi meslekler, hangi odalar ayakta kalabilecek, 10 yıl sonra hangi yeni odalar kurulacak onları değerlendirmeli ve onları tartışmalıydık.” ifadelerini kullandı.

ÇIRAKLIK EĞİTİMİ TAKİP SİSTEMİ OLUŞTURULMALIDIR

Oda Başkanlarının dile getirdiği, Milli Eğitim Bakanlığı’nın Çıraklık Sözleşmesi yerine, İşletmelerde Meslek Eğitimi ve Staj Sözleşmesinin uygulamaya geçirildiğini vurgulayan ANKESOB Başkan Vekili Hüseyin Ar, “Yeni sözleşme formatında oda onayı kısmının ortadan kaldırmasını TESK’in çıkarmış olduğu yönetmelikleri de ortada bıraktığını, yönetmeliklerin işlerliğini ortadan kaldırdığını” belirtti. ANKESOB Başkan Vekili Hüseyin Ar, “TESK’in uygulamaya geçirdiği Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşlarınca Yapılacak Mesleki Eğitim Uygulamalarının Düzenlenmesine Dair Yönetmeliğin ‘Eğitim Sicili’ başlıklı 9’ncu maddesi var. Sözleşme onay olarak bana gelmezse, ben üyelerimin yanında kaç tane çırak, kalfa çalıştırıldığını nereden bileceğim. Bilmediğim çırak ve kalfalar ile işletmelerde meslek eğitimi gören öğrencilerle ilgili eğitim sicilini oluşturacak dosyaları nasıl tutacağım. Bakanlıklar bir takım değişiklikler yapıyorlar, yaptıkları değişikliklerin sistemi çalışamaz hale getirdiğini göremiyorlar. Tabii ki böyle olunca da, Odalar ve Birlik olarak Pratik Eğitimin Verileceği İşyerleri ve Bunların Denetimine İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde İDDG’leri nasıl çalıştıracağız? Üye işyerlerinin eğitime elverişli olup, olmadığı hususlarını nasıl denetleyeceğiz! Bizler artık hangi üyemizin, yanında kaç tane çırak çalıştırıldığını bilemez hale getirildik. Mesleki Eğitim Merkezleri ile Odaların müşterek hareket edebileceği, pratik eğitim programları dahil ilgili bilgileri girebileceği Çıraklık Eğitimi Takip Platformu oluşturulmalıdır.” diye konuştu.

ÇIRAKLIK EĞİTİMİ İÇİN YENİ BİR MODEL GELİŞTİRİLMELİ

AR, konuşmasını şöyle tamamladı: “İŞKUR’un işbaşı eğitim sistemi ile entegre edilecek yeni bir çıraklık modeli geliştirilmelidir. Gerekirse meslek liseleri ile mesleki eğitim merkezleri programları birleştirilerek, öğrencilerin daha fazla uygulamalı eğitim almaları sağlanmalıdır. İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununun çırak öğrenci çalıştırmayı engelleyen maddeleri de bir an önce yürürlükten kaldırılmalıdır. KOSGEB’in Geleneksel Girişimci Desteği ile yeni uygulamaya geçireceği İleri Girişimci Desteklerinden çıraklık eğitimi programlarını bitirenlerin öncelikli olarak yararlandırılmalarının önü açılmalıdır. İşyerlerine KOSGEB Genel Destek Programı çerçevesinde verilen Nitelikli Eleman İstihdam Desteği kapsamına çıraklık eğitimini tamamlayıp ustalık belgesi alanlar ile Mesleki Teknik Anadolu Lisesi Mezunları da eklenmelidir. Bizim işyerlerimiz için nitelikli eleman demek, en az dört yıllık eğitim veren fakülte mezunları demek değildir” ifadelerini kullandı.

 Düzeltmen, İnternet Editörü
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.