İki bayram arası nikah kıymak, evlenmek caiz midir?

Adana İl Müftüsü Dr. Hasan Çınar siz değerli okurlarımızdan gelen sorulara cevap vermeye devam ediyor. Çınar, iki bayram arası nikah kıymak, evlenmek caiz midir sorusunu yanıtladı?

İki bayram arası nikah kıymak, evlenmek caiz midir?
Yayınlanma:
Güncelleme:

Soru: İki bayram arası nikah kıymak, evlenmek caiz midir?

Cevap: Evet, caizdir. Halkımız arasında yaygın olan “Ramazan ile Kurban Bayramı arasında nikah kıyılmaz, düğün yapılmaz.“ düşüncesi doğru değildir. Hz. Peygamber (sav)’in  Hz. Aişe (ra) ile evliliği Ramazan’dan sonraki ay olan Şevval ayında (iki bayram arasında) gerçekleşmiştir. Bu düşüncenin dinimizde yeri yoktur.

Soru: Bir buzağım var. Onu kurban bayramında kesmek istiyorum. Ama bayramın birinci günü itibariyle iki yaşını doldurmasına 17 gün kalıyor. Bunu kurban kesebilir miyim?

Cevap: Evet, kesebilirsiniz. Siz miladi takvime göre hesap yapıyorsunuz. İbadetler, namaz hariç (Namaz vakitleri güneşin hareketine göredir.) kameri ay hesabına göredir. Bir kameri yıl 354 gündür. Güneş takvimi ile arasında bir yılda 11 gün fark vardır. İki yılda toplam 22 gün fark eder. Sizin kurbanınızın güneş takvimine göre 17 günü eksiktir. Ancak bu buzağı kameri takvime göre iki yaşını doldurmuştur. Ve kurban edilmesi caizdir. Koyun ve keçinin kurban edilebilmesi için 1, devenin 5, sığırın da 2 yaşını bitirmiş olması gerekir. Yalnız koyun 6 ayını bitirmiş olup bir yaşını doldurmuş gibi gösterişli ise onu da kurban etmek caizdir. “Anası gibi gösterişli ise kurban olur” sözü doğru değildir. Çünkü anası zayıf ve gösterişsiz olabilir.

Soru: Paraya acil ihtiyacı olan bir tanıdığım, galericiden taksitle 100 bin ₺ye bir araba satın alıp, tekrar aynı galericiye peşin 80 bin ₺ye sattı. Bu işlem dinimizde caiz midir?

Cevap: Hayır, caiz değildir. Buna iyne satışı (بيع العينة) denir. Nakit paraya ihtiyaç duyan birinin bunu borç olarak alamayınca, birinden malı taksitle yüksek fiyata satın alıp yine aynı malı, daha düşük fiyata aynı kişiye satmasıdır. Bu iyne satışıdır ve tahrimen mekruhtur. Çünkü böyle bir satış faiz şüphesini içinde saklamaktadır. Eğer vadeli aldığı malı üçüncü kişiye satsaydı bu caiz olurdu.

Soru: Bir kimse dinimize göre, damatlarına kalmasın diye malının tamamının hanımına, oğullarına bölüştürülmesini ve bir de yerine birini hacca göndermelerini vasiyet etse ve ölse, bu nasıl uygulanır?

Cevap: Dinimizde hanım, oğul, kız vb. varisler mirasta hak sahipleridirler. Varis için vasiyet geçerli değildir. Batıldır. Varisler hisselerine düşen miktarı alırlar. Birinin diğerinin hakkını rızasız zimmetine geçirmesi helal değildir. Hele enişte veya damatlar,  hanımlarının kardeşleriyle miras taksimine hiç müdahil olmazlar. Miras damat veya eniştelerin değil, kadının hakkıdır. Ailenin geçim nafakası erkeğe aittir. Aile huzuru önemlidir. İslam’da ferdi mülkiyet esastır. Baba ise ölümünden sonraya yönelik kızını veya herhangi bir varisini mirastan mahrum bırakamaz. Erkeklerin ise miras taksiminde ; “biz babamızla çalıştık, kazandık, biriktirdik...” diyerek kız kardeşlerinin miras haklarını vermemeleri haramdır. Bu hakkı Allah (cc ) vermektedir. Karşılıklı rıza ile birbirlerine hibe edebilirler.

Ayrıca, bıraktığı mirasın üçte biriyle yerine bedel olarak birisi hacca gönderilir. Bu vasiyeti yerine getirilir. Para yetmez ise varisler yardımda bulunabilirler.

Soru: Ben Almanya’da yaşıyorum. Türkiye’den bir yakınıma vekalet verip kurbanımı kestirebilir miyim?

Cevap:  Evet, caizdir. Kurban kesmekle mükellef olan bir kimse, kendi yerine  vekil tayin edebilir. Tabi kendimize vekil yapacağımız kişiyi veya yeri çok iyi araştırmamız gerekir. Kurban kesmek üzerine vacib olan birisi, birini vekil yapar ve parasını da verir ama o kimse kurbanı kesmez ve parayı ihtiyaçı için kullanırsa, vekalet veren sorumluluktan kurtulmuş olmaz. Eğer bayramın üçüncü günü, akşam namazından önce öğrenirse yeniden kurban alıp kesmesi vacibdir. Vekil parayı geri vermelidir. Eğer bayram günleri geçtikten sonra kurbanının kesilmediğini öğrenirse bir kurban parasını ihtiyaç sahibi fakirlere vermesi gerekir. Ayrıca zengin biri kurban bayramı günlerinde,  kurbanlık alıp kesmeyi herhangi bir sebeple yerine getirememişse ve bayram günleri de geçmiş ise bir kurbanlık koyun parasını fakirlere sadaka olarak dağıtması gerekir. Bir sonraki seneye bırakmaz.

Selam ve hürmetlerimle…

Kaynak:Basın Bülteni

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.