Salih Kurnaz

Salih Kurnaz

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

RESULULLAH’IN HANIMLARI

A+A-

Her eşiyle evlenmesinin ayrı bir sebebi vardır: “Görülüyor ki Peygamberin her bir eşiyle evlenmesinin ayrı bir sebep ve hikmeti vardır. Ve her birisiyle ayrı sebeplerden ötürü evlenmiştir. Çahş kızı Zeyneb ve Haris kızı Cüveyriye’nin dışındakilerin hiç biri genç ve güzellik çağında değillerdi. Sadece Hz. Aişe evlilik döneminde peygamberle evlenmişti. Hatta Zeyneb ve Cüveyriye de bile gençlik ve güzellik duygularının yanı sıra bir başka ruhi ve insani unsur müessir olmuştu evlenmesinde. ”(S. Kutub, Fizilal:1%/51)

Evliliklerle farklılıkları tanımıştır: “Efendimizin yaptığı evliliklerin çeşitli olması, O’nun farklı dinleri, dilleri, ırkları ve kavimleri tanıması için büyük bir katkı sağlamıştır. ” (M. Emin Yıldırım, albüm:129)

NİKAHLANDIĞI EVLENDİĞİ HANIMLARI

1. Hz. Hatice

2. Sevde(Sude) validemiz

3. Hz. Aişe

4. Hafsa validemiz

5. Zeyneb bt. Hüzeyme

6. Ümmü Habibe (Ramle)

7. Ümmü Seleme (Hind bt. Ebi Ümeyye)

8. Zeyneb bt. Cahş

9. Cüveyriye

10. Safiyye

11. Meymune

CARİYE İKEN HANIMI STATÜSÜ KAZANANLAR

12. Reyhane

13. Mariye

Şöyle ki, Reyhane bt. Zeyd; Nadiroğulları kabilesinden olup Beni Kurayza harbinde esir edilmiş ve Resulullah’ın hissesine ganimet olarak düşmüştü. Efendimiz kendisinin Müslüman olmasını hürriyetine kavuşmasını istemiş evlenme teklif etmişti. O da kendi dinini muhafaza etmeyi ve cariye olarak himayesinde kalmayı istemişti. Bir süre böyle kalan Reyhane validemiz sonrasında Müslüman olacak ve Efendimizin hanımı olacaktı.

İbn Sa’d Reyhane der ki: ‘Esir edildiğimde Resulullah bana: ‘Allah’ı ve Resulünü tercih edersen, Resulullah seni kendisine zevce olarak alacak’ buyurdu. Ben: ‘Evet’ dedim. Beni azad edip zevceliğe kabul etti. Bana da 12 ukıyye ve 1 neş mehir verdi. Bana da yanıma gelme günü ayırdı’ böylece cariye olmadan evlenmiş oluyor.

M. Hamidullah da Belazuri’den şöyle nakleder: Resulullah onu kölelikten azad etmiş ve nikahlamıştır: Bu anlatıma göre o, hiçbir zaman cariye olmamıştır.

M. Emin Yıldırım da; Cüveyriye ve Safiyye validelerimizin de savaş sonrası esir olarak alındığını, Efendimizin onları önce azat ettiğini, hürriyetine kavuşturduğunu; sonra onlarla evlendiğini bildirerek; Reyhane’nin kendi isteğiyle cariye kaldığını, Mariye’nin ise çocuğunu doğurduktan sonra hürriyetini elde ettiğini belirterek farkın buradan kaynaklandığını bildirmektedir. Ayrıca hediye geldiği için Mariye ile mihir vermeden evlendiğini belirtmektedir.

Mariye hakkında şöyle de bir rivayet var: “Yol boyunca Hatıb b. Beltea iki kız kardeşe İslamı anlatacak ve onlar daha Medine’ye varmadan yolda iman edip, Müslüman olacaklardı. …”(M. Emin Yıldırım, albüm:125)“Hatıb’ın teklifiyle iki cariye Müslüman oldu. ”(A. Köksal:5-6/404-406-407)-(S. Suruç:2/183-184)-(O. N. Topbaş:2/361-362)-(Taberi:3/229)

Muhammed Hamidullah’ın Beyhaki’den nakline göre Cariye hukuku oluştu: “Mariye ile kurulan bu cariye hayatı, Zira Resulullah’ın şu beyanı bir hukuk kaidesi haline gelmiştir: ‘Şayet bir cariyenin efendisinden bir çocuğu dünyaya gelecek olursa, bu efendi onu daha önce azad etmemiş olsa bile, onun vefatı ile o kadın kendiliğinden azadlı (hür) hale gelir’ (Beyhaki Sünen). Bir emsal bırakabilmek için Resulullah’ın, böylesine bir cariyeleik hayatı da sürmesi lazım gelmişti. ”(M. Hamidullah:2/691)

Sonuç olarak: Reyhane validemiz’in kendi isteğiyle cariyeliği tercihinden hareket edersek Peygamberimizin iki cariyesi olmuş oluyor. İbn Sa’d ve Belazuri’nin rivayetlerinden hareket edersek tek cariyesi Mariye’dir. Zaten Ahzab:50. ayet de buna izin vermektedir.

Devamı pazartesi

Önceki ve Sonraki Yazılar
Yazarın Diğer Yazıları

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.