Salih Kurnaz

Salih Kurnaz

Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

RESULULLAH’IN HANIMLARI

A+A-

Biz sana özellikle şunları helal kıldık

“Ey Peygamber!

• Mehirlerini verdiğin eşlerini,

• Allah’ın sana ganimet olarak verip de elinin sahip olduğu kadınları (cariyeleri),

• Seninle hicret eden amca kızlarını, hala kızlarını, dayı kızlarını, teyze kızlarını sana helal kıldık.

• Ayrıca mümin bir kadın kendini Peygamber’e mehirsiz olarak bağışlar, peygamber de onunla evlenmek isterse, diğer müminlere değil, sırf sana mahsus olmak üzere, onu da helal kıldık.

• Müminlere eşleri ve sahip oldukları kadınları (cariyeleri) hakkında hangi kuralları geçerli kıldığımızı biliyoruz.

• Sana mahsus olanı güçlük çekmeyesin diye meşru kıldık …’ (Ahzab:50)”(Kur’an yolu tefsir:4/392)-(M. Hamdi Yazır:6/324)

“Nisa süresinin 3. ayetinde dörtten fazla evlenmeye izin verilmediği halde, bu ayette Resulullah’ın dörtten fazla hanımla evlenmesine müsaade edilmiştir. Resulullah’a has olan bu müsadenenin hukuki, içtimai, siyasi ve eğitimle ilgili sebepleri vardır. Hz. Peygamber dışındaki müminlere verilen birden fazla evlilik izni ve bunun sınırları hakkında bak. Nisa:3’ün açıklaması. ” (H. Karaman, heyet, meal:423)

Peygambere özgü ruhsat:“Hz. Peygamber’e bu ayetle kendisine özgü olmak üzere sağlanan ruhsatlar, kolaylıklar şöyle sıralanmıştır:

• Dörtten fazla olan eşlerle evlenmesinin helal olması,

• İsteyen kadınlarla mehirsiz evlenmesinin caiz olması, kendisinin bu şartlarla evlenmesi ayete göre caiz olduğu halde kendisinin bu ruhsatı kullandığına dair örnek yoktur.

• Kadınlarının yanlarında kalma sürelerini eşit tutma mecburiyetinin bulunmaması, Bu izne rağmen Hz. Peygamber, eşlerini incitmemek için eşitliğe riayet etmiştir.

• Bu ayetler geldiğinde evli bulunduğu kadınlardan başka kadınla evlenmesinin ve bunlardan birini boşayarak yerine bir başka kadını almamasının caiz olmaması,

• Vefat ettiğinde veya boşadığında eşleriyle başkalarının evlenmemesinin caiz olmaması ve eşlerinin bundan sonra yabancılara karşı daima perde arkasında bulunmaları. ” (Kur’an yolu tefsir:4/395-396)

Peygambere özgü ruhsat:“Ey Peygamber! Biz sana özellikle şunları helal kıldık:

• Mehirlerini verdiğin hanımların. Şüphesiz mehri verilmiş olan hanımın gönlü verilmeyenden daha hoştur.

• Bir kimsenin bizzat kendisinin katıldığı savaşta ganimet olarak sahip olduğu cariye, elbette satın aldığı cariyeden daha temiz ve şüphesizdir.

• Kendisi ile birlikte hicret eden akrabaları da hicret etmeyenlerinden daha şereflidir. Mehrin önce verilmesi peygamberin özelliklerinden olması da ihtimal dahilindedir. Nitekim amca ve hala, dayı ve teyze kızlarının helal olmasında, seninle birlikte hicret edenler, diye kayıtlanmasında Peygamberin özelliğinin olması ağır basmaktadır. Bunu şu rivayette destekler: Ümmühani şöyle demiştir: ‘Resulullah (s. a. v) önceleri, benimle evlenmek istemişti. , ben özür diledim; O da özrümü kabul etti. Sonra da Allah Teala bu ayeti indirdi; ben ona helal olmadım. Çünkü ben onunla hicret etmemiştim. Ben Tüleka’dan, yani serbest bırakılanlar dandım. ’

• Ve kendisini peygambere hibe eden mümin bir kadın, yani kendisinin mehirsiz olarak peygambere nikahlanmasına razı olan kadın, fakat bu mutlak değil, peygamber onu nikah etmek istediği takdirde, böyle mehirsiz olarak nikah da peygamberin özelliklerindendir. Bazıları ‘Meymune, Zeyneb bt. Huzeyme, Ümmü Şerike bt. Cabir ve Havle bt. Hakim, bu şekilde kendilerini bağışlamışlardı’ demiş ise de İbn Abbas bunun gerçekten meydana gelmediğini, yani Peygamberin bu şekilde hiçbir kadın ile evlenmediğini söylemiştir.

• Bütün bunlar sırf sana mahsus olmak üzere helal kılındı, Müminlere değil, çünkü zikrolunan kayıtlarla hepsinin helal olması diğer müminler hakkında gerçekleşmiş değildir. Sayıca da, şekilce de fark vardır.

• Onlara hanımları ve cariyeleri hakkında farz kıldığımız hükümleri gerçekten bilmişizdir. Ki, Nisa süresinde geçtiği üzere dörde kadardır, onun için bu beyan olunanları diğer müminlere değil, sadece sana helal kıldık.

• Şunun içinki sana hiçbir zorluk, bir darlık olmasın. Olmasın ki kalbin huzur içinde ilahi vahyin ortaya çıktığı yer olsun.

• Birden çok hanımı olanlara sıra ile bir nöbet izlemek vaciptir. Fakat peygambere vacip kılınmayıp kendi dilemesine bırakılıyor. … hanımları sevindirmek, gönüllerini hoş etmek de şeriatin gözettiği maksatlardandır.

• Sana bundan öte kadınlar helal olmaz. Muhayyer kılınıpta seni tercih eden dokuz hanımdan başka kadınla evlenmek caiz olmaz. Bu hanımlar; Hz. Aişe, Hafsa, Ümmü Habibe, Sevde, Ümmü Seleme, Safiyye, Meymune, Zeyneb bt. Cahş, Cüveyriye. Bunları boşayıp yerlerine başka kadınlarla evlenmen de caiz olmaz. Onlaar Allah ve Resulünü seçtikleri için, Allah Teala da onlara böyle ikram ve lutufta bulunmuş, Resulullah’da vefatına kadar bu hanımlarla evli kalmış, vefatında da onlar müminlerin anaları olarak kalmışlardır.

• Ancak elinin altında bulunan cariyeler hariç. Çünkü onlar helal. ” (M. Hamdi Yazır:6/326-329)

Devamı yarın

Önceki ve Sonraki Yazılar
Yazarın Diğer Yazıları

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.